Senaste nytt

guldkanten.irene
    @gmail.com

=========

Kom gärna och hjälp till!
    Vi är ett trevligt
    gäng som väl-
    komnar fler som
    vill ställa upp
    för Guldkanten.

Ladda ner för utskrift:

__________
    - Prog. mars
    - Prog. april
    - Broschyr
    __________
    - Medlemskap
    - Utvärdering
    - Stadgar

uppdaterad:

21/03 2019

HISTORIK

År 2004 planerade Värmdö kommun att avveckla dagverksamheten vid kommunens största äldreboende Gustavsgården. Pensionärsföreningarna i Värmdö erbjöds då att inom ramen för social ekonomi ta över, utveckla och driva dagverksamheten vidare.

En projektgrupp bildades med representanter från SPF Värmdöringen, PRO Gustavsberg-Ingarö, PRO Värmdö och Djurö pensionärsförening samt Värmdö Föreningsråd, VFR. Tidigare kommunanställd personal anställdes nu av VFR som också bidrog med admini-strativt stöd. Kommunen backade upp projektet med ett verksamhetsbidrag motsvarande vad dagverksamheten tidigare kostat samt hyresfri tillgång till lokaler på Gustavsgården. Pensionärerna ställde upp med frivilligt arbete.

Ett avtal tecknads mellan kommun och projektet med början i januari 2005 och har därefter förnyats t.o.m. december 2011.

Projektet syftade till att ge pensionärer i Värmdö, de boende på Gustavsgården och övriga, en guldkant på tillvaron och projektet döptes därför till Guldkanten. En mycket stor mängt trivselfrämjande och uppskattade aktiviteter har genomförts under projektets sju år. De har bestått av utflykter, fester, underhållning, teaterbesök m.m. för-utom den tidigare bedrivna dagverksamheten.

Ekonomin i projektet har dels burits upp av kommunens verksamhetsbidrag som i stort sett täckt personalkostanden samt dessutom intäkter av pensionärernas frivilliga arbete i form av loppisar, auktioner och service till föreningar.

I mitten av 2011 meddelade emellertid VFR att de ville dra sig ur projektet. Med stort stöd från kommunens politiska ledning beslöts att rädda Guldkanten genom att bilda den ideella Föreningen Guldkanten, FGK, som även skulle ta över arbetsgivaransvaret för anställd personal men i övrigt med i stort sett samma verksamhet som projektet haft. FGK bildades i november 2011 och hade sitt första årsmöte den 23 januari 2012.